Du kan nå oss på flere måter

Ring 225 66 700, trykk på chat-ikonet eller skriv en melding for å få kontakt med en av våre rådgivere. Vi kan bidra til problemløsning og mestring.

Åpningstider:

Mandag, tirsdag, onsdag, fredag: 

09.00 - 15.00

Torsdag:
09.00 - 18.00

Du kan  også henvende deg til oss via

Arbeidsmiljø

Arbeidsmiljø kan beskrives som summen av det som omgir et sted der det utføres et arbeid. Miljøet er viktig siden det kan påvirke det arbeid som utføres og den eller de som utfører det i positiv eller negativ retning. Et arbeidsmiljø består både av fysiske -, psykiske- og sosiale faktorer.

Alle har rett til et sikkert og sunt arbeidsmiljø. Det slår Arbeidsmiljøloven fast. Lenge har dette handlet mye om luftkvalitet, rygger og watt. Nå handler det også om relasjoner, og det stiller nye krav til ledelse og til samhandling på arbeidsplassen.

Ansvar for arbeidsmiljøet

Det er arbeidsgiver som har ansvar for at arbeidsmiljøet er forsvarlig og samsvarer med regelverket som er gitt i arbeidsmiljøloven. Men arbeidstakerne har også plikter til å medvirke til gjennomføringen av helsefremmende tiltak, og følge reglene for miljø og sikkerhet (HMS).

Nedenfor vil vi legge inn artikler med tema arbeidsmiljø.

Til glede for nye lesere legger vi inn denne artikkelen fra et tidligere nyhetsbrev. «Mange som blir valgt til verneombud blir overveldet av oppgaven. Men Arbeidstilsynet ber de ikke fortvile om ikke de får alt til å gli med en gang: Jo mer opplæring og erfaring du får, jo bedre jobb kan du gjøre."

Det er dessverre mange som opplever mobbing på arbeidsplassen på en eller annen måte. Hva kan gjøres?

Eller har det blitt sånn at vi må ta imot litt "drittslenging" og ikke oppfatte alt som mobbing? Er vi blitt alt for "overfølsomme"?

Både arbeidsgivere og arbeidstakere har interesse av at arbeidsmiljøet er utformet og tilrettelagt slik at arbeidet lar seg utføre på en best mulig måte innenfor de økonomiske og tidsmessige rammer som finnes uten at det belaster arbeidstaker unødig.

De fleste virksomheter i Norge har et godt fysisk arbeidsmiljø men i Arbeidstilsynet registrerere de hvert år minst 50 dødsfall på arbeidsplasser.

Alle kan bidra til et godt arbeidsmiljø, og alle skal bidra. Ja da, leder har ansvar for arbeidsmiljøet, men det har du som arbeidstaker også. Men hvordan bidra?
Den sosiale delen på arbeidsplassen er viktig. Dette er et område vi ofte ikke prioriterer.

Jeg har mine egne private venner. Jeg prioriterer familien. Jeg har ikke tid. Kjenner du igjen argumentene?

Hvordan skal vi få til god kommunikasjon på arbeidsplassen? Det er arbeidsplasser som sliter med arbeidsmiljøet, og dårlig kommunikasjon kan være en av årsakene.

Skal man få til god  trivsel på en arbeidsplass er det viktig å fokusere på god kommunikasjon. Noen velger å lage seg "husregler" for dette. Både ledere og tillitsvalgte er opptatt av  å skape et godt arbeidsmiljø og da kan enkle kjøreregler på arbeidsplassen være en god løsning.

Denne artikkelen er fra et tidligere nyhetsbrev og var laget med utgangspunkt i en uttalelse av dr.philos. og professor Sven Svebak ved Det medisinske fakultet i Trondheim. Han har uttalt at:  «Den som mangler sans for humor, har et alvorlig problem og bør ikke gis ansvar for andre mennesker». Svebak har jobbet et langt liv med humor, humør og latter.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.