Du kan nå oss på flere måter

Ring 225 66 700, trykk på chat-ikonet eller skriv en melding for å få kontakt med en av våre rådgivere. Vi kan bidra til problemløsning og mestring.

Åpningstider:

Mandag, tirsdag, onsdag, fredag: 

09.00 - 15.00

Torsdag:
09.00 - 18.00

Du kan  også henvende deg til oss via

Noen kan bli syk av urettferdig behandling...

Føler du deg urettferdig behandlet på jobben, andre får bedre oppgaver og bedre lønn enn deg? Det er noen ansatte som går med en "klump i magen" og føler at situasjonen  ikke er bra. Men er dette noe som virkelig kan gjøre deg så syk slik at du ikke klarer å gå på jobb? Hva bør du gjøre hvis situasjonen blir så vanskelig, finnes det noe hjelp på veien videre?

Dersom du føler deg urettferdig behandlet på arbeidsplassen bør du passe på. Du er nemlig i risikosonen for å bli syk. Det kommer frem i en ny svensk avhandling. Dette skriver ledernett i en artikkel fra 27.4.2015 ( les mer her) Undersøkelser viste at følelsen av rettferdighet er mye viktigere enn arbeidspress når det gjelder faren for å utvikle depresjon, noe som enkelte faktisk kan gjøre. Stor arbeidsmengde gjør ikke folk deprimerte - det gjør derimot urettferdige sjefer og et negativt arbeidsmiljø.

God ledelse handler om å være tøff, troverdig og rettferdig. En leder kan ikke gjøre alle til lags og må ta både populære og upopulære avgjørelser. Men i enhver virksomhet bør det være kultur for uenighet, engasjement og høytenkning, noe som betyr at det går an å ta opp  arbeidssituasjoner en ikke er enig.

Det er lov å spørre sjefen om hvorfor du må ta  oppgaver som ingen andre vil ha, eller hvorfor din lønn er mye lavere enn dine kolleger. En god leder skal ikke behandle ansatte på en urettferdig måte. De arbeidsoppgavene ingen vil ha bør fordeles slik at ikke bare en må ta de "dritt"oppgavene ingen andre vil ha. 

God ledelse handler om å få medarbeidere til å lykkes og da må det ikke foregå en ulik behandling av ansatte. Men "styringsretten" gir anledning til å fordele oppgavene på ulik måte alt etter den ansattes kvalifikasjoner. En liten forklaring på hvorfor oppgavene blir ulikt fordelt kan være en enkel løsning. 

Nytt fra Arbeidslivstelefonen

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.