Du kan nå oss på flere måter

Ring 225 66 700, trykk på chat-ikonet eller skriv en melding for å få kontakt med en av våre rådgivere. Vi kan bidra til problemløsning og mestring.

Åpningstider:

Mandag, tirsdag, onsdag, fredag: 

09.00 - 15.00

Torsdag:
09.00 - 18.00

Du kan  også henvende deg til oss via

Å senke skuldrene i juleferien……..

ill. Col.box

Til glede for nye brukere tar vi fram igjen denne artikkelen laget av Silje Moen, om at mange synes det er et slit å ha juleferie. Her er noen gode råd for hvordan du kan stresse ned og nyte dagene, og ikke minst - lade batteriet til arbeidsåret starter for fullt igjen.

Skuffelse over forventninger som ikke blir oppfylt. En sliten kropp som velger akkurat de etterlengtede feriedagene til å pådra seg forkjølelsesvirus. Eposter og andre arbeidsoppgaver som ikke kan vente en uke. Kjenner du deg igjen?

- Stress kan gjøre at du får kortere lunte og blir fortere irritert, sier Turid Remme. Hun er mangeårig rådgiver i Arbeidslivstelefonen, en tjeneste som drives av Mental Helse og som skal fremme jobbglede, mestring og god helse.

SETT AV EN DAG TIL «INGENTING»
Samtidig som folkehelsekampanjen Verdensdagen for psykisk helse nå setter hverdagsstress og psykisk helse på agendaen, så går mange nordmenn ut i juleferie. Og mange tar med seg stresset, selv om målet er å nyte feriedager med familie og venner. Det kan unngås.

- Noe av det viktigste er å slappe godt av den første dagen i ferien. Mange skal avgårde på tur, og de kjører «full pakke» og stresser med å komme seg dit. Men det er viktig å dempe farta. Aksepter at det kan være godt med en dag der du får ro til å hvile ut og finne feriemodusen, sier Remme.

FÅ OVERSIKT
I mange yrker er man vant til å være «online» og ha mulighet til å besvare henvendelser hele døgnet. Det kan være vanskelig å gi helt slipp på en slik arbeidsvane når man skal ha fri.

- Prøv å begrens tiden der du er opptatt med de tingene, råder Remme, og fortsetter: - Bestem deg for at du kun skal sjekke epost en gang om dagen, for eksempel om kvelden. Ikke ha på varsler på smarttelefonen.

Noe kan du også gjøre på forhånd, slik at det blir enklere å «legge fra seg jobben» når du er på ferie.
- Prøv å få en oversikt over hvilke oppgaver som venter. Det er mye bedre å vite hva som venter på deg, enn å ikke vite hva du har å forholde deg til når du kommer tilbake på jobb. Har du oversikt over oppgavene, er det lettere å legge dem til side mentalt.

SØRG FOR ALENETID
Folk er forskjellig, og det samme er yrker.
- Hvis du har tappet batteriet, må du lade det igjen. For mange er det å melde seg på klatrekurs en måte å lade batteriene på. Hvis du ellers har en stillesittende jobb, kan det være godt å gjøre litt kroppslig arbeid. Hvis man har en fysisk aktiv jobb, for eksempel innen helse eller renhold, så kan det være viktigere å finne aktiviteter som gir hvile og ro.

Det er også viktig at selv om du skal lade batteriene sammen med familien i ferien, at du også får litt egentid hvis du trenger det.
- Man må finne en balanse mellom familiens og egne behov. Det er ikke sikkert en juleferie proppfull av aktiviteter er tingen for deg. Vær sammen, men demp kravene. Det er godt for både barn og voksne, avslutter Turid Remme.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.